Dz.U.63.19.101 - tekst
Dz.U.63.19.101
1986-12-06zm.:Dz.U.86.42.204
1999-01-01zm.wyn.z:Dz.U.98.106.668
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 kwietnia 1963 r.
w sprawie prowadzenia rejestru
zabytków i centralnej ewidencji zabytków.*
(Dz. U. z dnia 6 maja 1963 r.)
Na podstawie art. 17 ustawy z
dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury i o muzeach (Dz. U. Nr 10,
poz. 48) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Artykuły powołane w rozporządzeniu
bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 15 lutego 1962
r. o ochronie dóbr kultury i o muzeach (Dz. U. Nr 10, poz. 48).
2. (1) Określenie wojewódzki
konserwator zabytków oznacza się w dalszych przepisach rozporządzenia skrótem
"konserwator".
§ 2. (2) Konserwator prowadzi
rejestr zabytków znajdujących się na terenie województwa oraz przygotowuje
i aktualizuje dokumentację dóbr kultury i zabytków dla centralnej ewidencji
zabytków.
§ 3. Rejestr zabytków, zwany
w dalszych przepisach rozporządzenia "rejestrem", dzieli się na: dział
A - Zabytki Nieruchome i dział B - Zabytki Ruchome.
§ 4. Każdy dział rejestru powinien
zawierać następujące dane:
1)numer kolejny wpisu,
2)datę i numer decyzji o wpisaniu
lub skreśleniu zabytku z rejestru oraz oznaczenie organu, który wydał decyzję;
w razie zaskarżenia decyzji wpisuje się do rejestru również datę wniesienia
odwołania oraz datę i numer decyzji instancji odwoławczej: w razie uchylenia
decyzji wpis należy skreślić czerwonym atramentem,
3)wzmiankę, komu i kiedy doręczono
decyzję,
4)krótki opis zabytku,
5)(3) miejsce (miejscowość,
gmina), w którym znajduje się zabytek, a dla zabytku nieruchomego także
opis jego granic; jeżeli nieruchomość ma urządzoną hipotekę - numer lub
nazwę księgi wieczystej (hipotecznej),
6)imię, nazwisko i adres właściciela,
posiadacza lub użytkownika zabytku,
7)rubrykę "uwagi", w której
wpisuje się inne dane istotne dla zabytku.
§ 5. 1. (4) Rejestr powinien
być prowadzony w formie księgi. W ramach działu A rejestru może być prowadzona
odrębna księga dla zabytków archeologicznych.
2. Do rejestru prowadzi się alfabetyczny
skorowidz oraz w zależności od potrzeb inne rodzaje skorowidzów.
§ 6. 1. Dla każdego zabytku wpisanego
do rejestru prowadzi się zbiór dokumentów, opatrzony numerem rejestru.
2. Zbiór dokumentów powinien
w szczególności zawierać:
1)(5) decyzję o wpisaniu dobra
kultury do rejestru,
2)kartę ewidencyjną,
3)dokumentację ikonograficzną
i fotograficzną,
4)dokumentację historyczną,
5)dokumentację inwentaryzacyjną
i rysunkową,
6)dokumentację prawną,
7)akta dotyczące przeprowadzonych
robót konserwatorskich,
8)zestawienie ponoszonych nakładów
na roboty konserwatorskie z podaniem źródeł finansowania,
9)inne dokumenty i korespondencję,
mające znaczenie dla zabytku.
3. Jeżeli konserwator prowadzi
oddzielne zbiory dokumentów ikonograficznych, historycznych, inwentaryzacyjnych,
fototekę lub inne - zamiast dokumentów wymienionych w ust. 2 pkt 3-5 należy
zamieścić odsyłacz do odpowiednich zbiorów.
§ 7. (6) Do rejestru wpisuje
się dobra kultury nieruchome, ruchome oraz kolekcje na podstawie decyzji,
o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.
§ 8. 1. (7) Decyzja o wpisaniu
dobra kultury do rejestru powinna zawierać oprócz danych wymienionych w
art. 107 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego pouczenie o skutkach
tego wpisu.
2. Decyzję doręcza się właścicielowi,
użytkownikowi lub posiadaczowi dobra kultury wpisanego do rejestru.
§ 9. 1. (8) Odpis decyzji konserwatora
o wpisaniu dobra kultury do rejestru przesyła się jednostce organizacyjnej
prowadzącej centralną ewidencję zabytków, a ponadto terenowemu organowi
administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego, właściwemu
ze względu na miejsce znajdowania się zabytku.
2. Jeżeli decyzję o wpisaniu
dobra kultury do rejestru wydał Minister Kultury i Sztuki, przesyła się
ją właściwemu konserwatorowi do wykonania.
§ 10. 1. Skreślenie zabytku z
rejestru następuje na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.
2. O decyzji skreślenia zabytku
czyni się wzmiankę w rejestrze w rubryce "uwagi". Ponadto cały wpis przekreśla
się czerwonym atramentem.
3. O skreśleniu zabytku z rejestru
zawiadamia się zainteresowane osoby i instytucje.
§ 11. (9) O wpisaniu do rejestru
albo skreśleniu z rejestru zabytku nieruchomego ogłasza się w wojewódzkim
dzienniku urzędowym.
§ 12. Rejestr należy uzupełnić
bieżąco, wprowadzając zmiany mające istotne znaczenie dla zabytku.
§ 13. (10) 1. Centralna ewidencja
zabytków jest zbiorem dokumentacji ewidencyjnej zabytków nieruchomych,
ruchomych i kolekcji z poszczególnych województw. Dobro kultury zostaje
objęte centralną ewidencję zabytków po wstępnym zakwalifikowaniu przez
konserwatora do wpisu do rejestru zabytków, jego udokumentowaniu i przekazaniu
dokumentacji jednostce organizacyjnej prowadzącej centralną ewidencję zabytków.
Centralna ewidencja zabytków nie obejmuje zabytków znajdujących się w muzeach
i bibliotekach oraz zabytków wchodzących do narodowego zasobu archiwalnego.
2. Zbiór dokumentacji ewidencyjnej
centralnej ewidencji zabytków obejmuje:
1)ewidencję miast zabytkowych,
2)ewidencję zabytków architektury
i budownictwa,
3)ewidencję zabytków ruchomych,
4)ewidencję zabytków techniki,
5)ewidencję stanowisk archeologicznych,
6)ewidencję parków i ogrodów
zabytkowych,
7)ewidencję cmentarzy zabytkowych,
8)inne rodzaje ewidencji - według
wzorów zatwierdzanych przez jednostkę organizacyjną prowadzącą centralną
ewidencję zabytków.
3. Centralną ewidencję zabytków
prowadzi Ministerstwo Kultury i Sztuki - Zarząd Muzeów i Ochrony Zabytków.
4. Minister Kultury i Sztuki
może powierzyć prowadzenie centralnej ewidencji zabytków Ośrodkowi Dokumentacji
Zabytków w Warszawie.
5. Minister Kultury i Sztuki
określi szczegółowe zasady prowadzenia centralnej ewidencji zabytków.
§ 14. Tracą moc:
1)rozporządzenie Ministra Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 17 lipca 1928 r. o prowadzeniu
rejestru zabytków (Dz. U. Nr 76, poz. 675),
2)rozporządzenie Ministra Kultury
i Sztuki z dnia 14 stycznia 1947 r. w sprawie rejestracji dzieł sztuki
plastycznej oraz przedmiotów o wartości artystycznej, historycznej lub
kulturalnej (Dz. U. Nr 34, poz. 155, Nr 55, poz. 303 i z 1951 r. Nr 23,
poz. 181).
§ 15. Rozporządzenie wchodzi
w życie z dniem 1 lipca 1963 r.